Az intézményesülő Budapesti Zsidó Színház forrásteremtési stratégiája

Marcsa Barbara  ragyogó szakdolgozatát ajánljuk olvasásra és elmélyedésre. Marcsa lényegében már kész kulturális menedzserként bemutatja nekünk azt a statégiai és cselekvési folyamatot, amelynek eredményként létrejön a Gólem Színházból a Budapesti Zsidó Előadóművészeti Központ. Sok sikert a megvalósuláshoz!

Részlet a szakdolgozatból:

„A jövő a magánszemélyek kezében van

Különböző adományszervezési konferenciákon, fundraising szakmai képzéseken már egy ideje rendszeresen elhangzik, hogy a forrásteremtésben a jövő lehetősége a magánadományozókban rejlik, felőlük lehet növelni az adományokat, ők a célcsoport, őket kell meggyőzni, hogy nyúljanak a pénztárcájukba és segítsenek megvalósítani fontos ügyeket, amikkel egyetértenek, de nekik nincs rá idejük, hogy tegyenek értük. A crowdfunding vagy közösségi adományozás formája a közösségi média népszerűségének is köszönhetően egyre inkább terjed és számos új kreatív ötletet generál a sok embertől jövő kis összegű támogatások összegyűjtésére.

Emellett merész vállalkozásnak és egyben lehetetlen küldetésnek tűnhet a nagy összegű adományok gyűjtésének szándéka magánszemélyektől. Mégsem szabad próbálkozás nélkül elmenni a lehetőség mellett, ha hiszünk ügyünkben, akkor érdemes energiát fektetni néhány, vagy akár egyetlen olyan adományozó megtalálalásába és meggyőzésébe is, aki egy összegben képes éves költségvetésünk egy jelentős részét finanszírozni, ráadásul a hozzá hasonló státuszú kapcsolatrendszerén keresztül további nagy donorokat is szerezhet számunkra. 2014. márciusában részt vettem egy forrásteremtési témájú konferencián, ahol egy cseh szakember, Jan Kroupa előadásában osztotta meg ezen a területen szerzett tapasztalatait. Előzetes feltételezésként azt gondolta, hogy a módszer működése az USA-ban nyilvánvaló, a nagy számok törvénye szerint ott azoknak a száma is sokkal magasabb, akiknek van szabadon felhasználható 1 millió dollárja, de Csehországban biztosan nincsenek ilyen emberek. Számára is meglepetés volt, hogy tévedett: legalább 1500 ilyen adottságú magánszemély él Csehországban és feltételezhető, hogy Magyarországon még ennél is több. A cél, hogy őket megtaláljuk és megszólítsuk. Ehhez lelkes és motiváló civil vezetőkre és forrásteremtő szakemberekre van szükség, akik képesek arra, hogy szervezetük vízióját egy szebb világról úgy tudják megosztani másokkal, hogy azok lehetőségeikhez mérten azonnal részesei szeretnének lenni ennek a tervnek.

Szerencsékre a Gólem Színház művészeti vezetője, Borgula András ilyen típusú ember, amerikai és angol turistacsoportok direkt az ő „kiselőadásait” kérik beiktatni a városfelfedező túrájukba és nem ritka, hogy ezeken az alkalmakon nyílik a pénztárca és kisebb-nagyobb összegű magánadomány érkezik a színház munkájához. Ilyen beszédekkel és a színházi előadásainkkal lázba lehet hozni a donorokat, aztán a többi már főleg a szisztematikus, megtervezett és gondosan végrehajtott forrásteremtési programunkon, az adományozókkal való kapcsolunk ápolásán múlik. Az említett cseh szakember egy olyan példát idézett fel, ahol először egy 300 fős listát írtak össze, majd különböző szempontok alapján szelektálva a végén 60-70 név maradt. Belőlük először 30 főt választottak ki és személyes interjúkban tanácsokat kértek, hogy mondják el, mit gondolnak a kampányról, amire pénzt szeretnénk szerezni, mi benne neki a vonzó, mi nem, ésszerű-e az ötlet stb. A kiválasztott 30 emberből csak 3 fő utasította el a megkeresést és létrejött egy amolyan önkéntes vezetősége a kampánynak, akik hitelesen képviselték az ügyet a hozzájuk hasonlók előtt. Fontos részlet, hogy először nem pénzt, hanem tanácsokat kértek a potens támogatóktól, nem rontottak ajtóstul a házba. „Aki pénzt kér, az tanácsokat fog kapni, aki tanácsot kér, az pénzt kap” – mondta Jan Kroupa az előadásában. A kampány végén Csehországban rekord összegű, 400 ezer euro jött össze kizárólag magánszemélyek adományaiból. A továbbiakban az előző fejezetben részletezett új forrásteremtési tendenciákat is szem előtt tartva ismertetek néhány kreatív ötletet, mellyel projektünk számára magánadományokat gyűjthetünk.”

A teljes szakdolgozat letölthető innen:

AJÁNLJUK