Cikkünkkel új sorozatot indítunk, amelyben a gazdasági igazgatók mutatják be színházukat. Elsõként Kovács Györgyit az Új Színház gazdasági fõnökét kértük arra, mutassa be színházát saját szemszögébõl.

 a kép nagyobb mint 150px!

   Az Új Színház- bár a neve becsapós és nem túl szerencsés- nem is olyan új, hiszen Lajta Béla tervei alapján épült Parisian Mulató 1907-ben nyitotta meg kapuját, a Balettintézet mögött, az Operaházzal átellenben szemben. Az évek folyamán a közönség igen sokszínű volt: a mulatót követően, kabaréba, művész színházba, gyermekszínházba jártak ide az emberek, majd az 1990-es évek közepétől újra művész színházként várja a ház a nézőket.

a kép nagyobb mint 150px!

   A színház dimenzióit tekintve, a közepes méretű fővárosi színházak közé sorolható: 344 főt befogadó nagyszínpadi nézőtérrel és 80-100 fős variálható nézőterű stúdiószínpaddal rendelkezünk. Évente 220 előadást tartunk a két színpadon együtt. Míg a nagyszínpadon inkább a klasszikus magyar és külföldi szerzők művei kapnak nagyobb hangsúlyt, addig a Stúdiószínpad a kísérletezés helye: kortárs szerzők művei uralják. Egy színházban persze mindennek az ellenkezője is igaz: a nagyszínpadon a kedvenc előadásom, amely a 2006-os POSZT-on számos díjat besöpört, kortárs dán szerzőnő, Line Knutzon műve, a Közeleg az idő, míg a Stúdiószínpadon olyan klasszikus alapokon nyugvó előadásunk is van, mint a szintén szívemhez közel álló Veszedelmes viszonyok, Kiss Csaba átdolgozásában. 

a kép nagyobb mint 150px!

   Az Új Színház közhasznú társaság formájában működik jelenleg, ami az intézményi működéshez képest egyszerre nagyobb rugalmasságot és olykor nagyobb bizonytalanságot is eredményez. A támogatásunk az elmúlt években csökkenő tendenciát mutat, amit sajnos a bevételeink növekedése nem tud kompenzálni, ezért a többi fővárosi színházhoz hasonlóan kénytelenek vagyunk egyre szorosabbra húzni a nadrágszíjat.

   A társulatunk 96 főből áll, közülük 21 színészünk van. A "nagyöregjeink" nem kisebb nevek, mint Bánsági Ildikó, aki A Fösvényben minden hájjal megkent intrikus nő, Györgyi Anna, aki a Veszedelmes viszonyokban úgy adja Glenn Close szerepét, a  márkinét, hogy a egyszerre jeges és buja, Eperjes Károly, aki A Fösvény címszerepében mindenkit megnevettet, Gáspár Sándor, aki a Közeleg az időben olyan torokszorítóan ismerősen beszél a házasságokról, Takács Katalin, aki Phaedraként beleöli magát a szerelembe, Galkó Balázs, aki a Szentivánéji álomban hősiesen megszemélyesíti a "fal"-at, Hirtling István, aki a Szentivánéji álom bölcs Oberonja, Nagy Mari, aki  a Közeleg az időben egyesével főzi meg a krumpliszemeket, Nagy Zoltán, akit mindenki veszettül keres a Még egyszer hátulról előadásban, Tordai Teri, aki a Vőlegényben meghozza a jó partit a lányos háznak, Dengyel Iván, aki a Vőlegény titokzatos kérője, Keresztes Sándor, aki A Fösvény szélhámos inasa.  A "középgenerációnkat" jelenti Huszár Zsolt, aki Rómeó és Júlia, aki Pálfi Kata, Pokorny Lia, aki kétségbeesetten szeretne egy Vőlegényt magának, Botos Éva, aki a Színházi bestiák közül a legélelmesebb naiva, Vass György, aki a Még egyszer hátulról színtársulatának mindenese és Almási Sándor, aki Mercutioként csavarja a szót a Rómeo és Júliában. A jövő nagy ígéretei pedig Fodor Annamária, aki a modern lány a Közeleg az időben, Kovács Krisztián, aki Danceny lovagként tapasztalja meg a szerelmet Veszedelmes viszonyok közepette és Széll Attila, aki Tybaltként elvérzik a Rómeo és Júliában.

   Az Új Színház gárdája rendkívül jó személyes kapcsolatokat ápol külföldi rendezőkkel, Jiri Menzel, Victor Frunza és Serge Masloboyshchikov rendezett nálunk az elmúlt évadokban. Nagy álmunk a külföldi vendégjátékokon való vendégszereplés, az elmúlt években különféle pályázati források jóvoltából eleget is tudtunk tenni lengyel, román, ukrán, német földre szóló meghívásoknak. 

a kép nagyobb mint 150px!

   A 2007-2008-as évadban sem engedünk a 48-ból, mármint a 4-ből, ennyi bemutatót tervezünk Szinetár Miklóssal, Rudolf Péterrel, Valló Péterrel és Szabó Mátéval. A társulat megőrzésének érdekében azt a kompromisszumot kell a jövőben vállalnunk, hogy a produkciós költségeinket csökkentjük.

   A gazdasági igazgató nem egy hálás szerepkör a színházban, az igen-ek helyett a nem-ek emberének olykor hiába szakad meg a szíve az Ügyért, mégis erősen kell fogni a pénzes-gyeplőt. Mi ez, ha nem egy életre szóló kihívás?

Belső fotók: Kassay Róbert, külső fotók: Pyszny László - az Új Színház hozzájárulásával