Kritikusokat, színházigazgatókat és jogászokat kért fel 1930-ban a Nyugat, fejtsék ki véleményüket: a magas kultúra intézménye-e a színház vagy üzleti vállalkozás. Ez alkalommal Kárpáti Aurél kritikus, író, költő kitűnő tanulmányát közöljük.

"A Nyugat szerkesztőségében kialakult az a vélemény, hogy a szinházi krizist, amely ma valóban az egész világon tapasztalható, a szinház fogalmának tisztázatlansága okozza. A szinház, amely a szent hajadonkorban vallásos intézmény volt, ma üzlet. Ez az üzlet valami ideális anyaggal dolgozik, de mégis csak üzlet, amely azonban éppen a portéka minéműsége miatt nem jutott el a tiszta üzleti beállításig."

A Pesti Broadway Társaság 1991 januárjában nyújtott be először pályázatot. Akkor a Thália Színház volt a cél. 1991 decemberében újabb pályázattal jelentkezett a tagjaiban megújult Társaság: most a Színházak Központi Jegyirodája volt a tét. Pályázatuk nem nyert, ám olyan, ma is újdonságnak számító megoldásokat tartalmaz, amely mai olvasóinknak is izgalmas lehet.

 Valamikor a hetvenes évek közepén olvastam egy francia filmrendezőről, aki filmet szeretett volna készíteni, ám nem volt hozzá pénze. Ráadásul olyan volt a forgatókönyv, hogy arra nem adott pénzt egyetlen befektető sem. Erre azt találta ki a francia filmrendező, hogy barátai segítségével előre eladta a mozijegyeket és az így befolyt pénzből forgatta le a filmet.

1. Ács, 2. Aser, 3. Babarczy, 4. Gazdag, 5. Gothár

A debreceni színháztörténet jól ismert szerelmese és kutatója Pányoki László, akinek utolsó állomáshelye a nemrég megszüntetett Budapesti Kamaraszínház volt.  Néhány évvel ezelőtt már megajándékozta a színigazdaságot néhány színházi csemegével, most a  Debreceni Nemzeti Színház Nyugdíjintézetének - a kiegyezés évében kiadott - alapszabályával örvendezteti meg olvasóinkat.

A színigazdaság.hu mindig is fontosnak tartotta színházi múltunk legfontosabb dokumentumait bemutatni. Wettstein Tibor jóvoltából egy 120 évvel ezelőtt elfogadott Rendtartást nyújtunk át most olvasóinknak, amely Győr Szabad Királyi Város nevében fogalmazza meg azokat a tennivalókat, amelyek szükségesek egy színház biztonságos működéséhez.

Már nem tudom, hogy került birtokomba a Szerződés. Talán az Operettben, talán az Operában.

Ma már mindegy. Ami fontos: a legjobb színházi szerződés, amit valaha módomban volt tanulmányozni.