A Dante térre véletlenül akadtam rá kedvenc könyvesboltomban, az Írók Boltjában. Egyik kedvenc könyvkiadóm, a Jelenkor adta ki, úgy véltem tehát, nem sokat kockáztatok, ha megveszem. Már az első oldalak után bebizonyosodott, nem tévedtem: a Dante tér korunk legizgalmasabb művei közé tartozik.

Több mint 4 évvel ezelőtt, egy magát felfedni nem kívánó színházi ember, megjósolta három színházigazgató sorsát! A Levél Újhegyről 5. bekezdése felsorol 3 igazgatót, akik szerinte menni fognak! És a jóslat bevált!

A fővárosi önkormányzat átalakítja a tulajdonában lévő színházakat: megszűnnek a költségvetési színházak, helyettük nonprofit korlátolt felelősségű társaságok működnek majd. Hogy mindez mit jelent a magyar színházi struktúrában, azt még nem tudjuk. De hogy gyökeres változásoknak leszünk tanúi, azt biztosan állíthatjuk.

1979 nyara - színházi pályám kezdete - óta nagyot változott a közösségi színházak  vezetési struktúrája. Abban az évben még nem ismertük az ügyvezető igazgatói beosztást, de ugyanúgy idegen volt a marketing, a menedzser, a produkciós igazgató megnevezés is. Ugyanakkor 31 év múltán már alig néhányan emlékeznek az igazgatóhelyettesi és az üzemigazgatói pozíciókra.

A színigazdaság örömmel közli Csák György, a Trambulin Színház és a Spiritusz Gyermek-és Ifjúsági Színházi Közhasznú Egyesület vezetője javaslatát, amely a függetlenek oldaláról, de az egész magyar színházművészetért aggódva tesz javalatot az EMT módosítására.

Méhes Lacinak köszönhető az ötlet. Egy színházigazgatói megbeszélésre készülve jutott eszébe a gondolat: hiába mondunk számokat a színházak támogatásáról, ezek a milliárdok alig jelentenek valamit. Az abszolút számok helyett használjunk inkább viszonyszámokat. Azt nézzük meg, hogyha az országot egy családnak vesszük, akkor mennyibe kerül ennek a családnak a színház.

Dr. Gyenge Balázs Ph. D. a Szent István Egyetem Társadalomtudományi Kara, Marketing Intézete egyetemi adjunktusa már régóta a színház szerelmese. Kitűnő tanulmányában egyértelművé tesz számunkra, hogy korunkban a színházi marketing már ugyanolyan fontos szakterülete világunknak, mint a tervezés, a szervezés vagy a technika. Minden színházi vezetőnek ajánlott sőt kötelező olvasmány:)

Jánossy Dániel, az Állami Számvevőszék Kutató Intézetének tudományos munkatársa tisztelt meg bennünket azzal, hogy színházról, kultúráról szóló tanulmányát a szinigazdasag.hu olvasói ismerhetik meg először. Nem vagyunk híresek arról, hogy állami szervezetek vagy munkatársaik munkáját dícsérjük, ám most bőven kivételt tehetünk: Jánossy tanulmánya valódi nóvumokkal szolgálhat még a témában jártas szakemberek számára is.