1986-ban a Fővárosi Operett Színház igazgatója Keszler Pál, főrendezője Horváth Zoltán, főzeneigazgatója Maklári László és gazdasági igazgatója dr. Venczel Sándor elhatározták, hogy engedve a kor kihívásainak valódi piacot teremtenek ott, ahol addig az állami tervgazdaság működött.

A színház elkezdte évi rendszeres közel két hónapos vendégjátékát Münchenben, az akkor megnyílt Kongresszusi Központtal (igazgató Köves Tamás) vacsorás operettgálákat szerveztek Mulató Istenek címmel. az Operett Presszóban Pódiumot hoztak létre. Volt olyan hétvége, amikor a jegybevétel elérte a 2 millió forintot!

Reális szintre emelték az árakat, érdekeltséget teremtettek mindenhol, ahol lehetett. A színházak közül elsőként adtak ki nagylemezt (Die Lustige Witwe), elsőként hozták vissza a reklámfüggönyt, mint bevételi forrást. Elsőként vetített az Operettszínház filmet, egy félporno japán filmet az "Érzékek zűrzavará"-t a Helikon Moziüzemi Vállalattal (Zala megye) közösen. Elsőként rendeztek filmvetítéssel összekötött Halász Jutka koncertet (Ismeretlen ismerős).

Mindehhez elsőként vettek és használtak számítógépet (a Novotrade-től egy Commodor 64-et), faxot, fénymásolót. Utóbbit Jákó Vera férje hozta be NSZK-ból. (Kölön szabályzat és rácsos ajtó kellett üzemeltetéséhez!)

Igazi reformkor volt! A bevezetésben sokat segített a Vidám Színpad sikeres kisérleti gazdálkodása és a Fővárosi Tanács akkori kulturális vezetői: Venczel István főosztályvezető (nem rokona a színház gazdasági igazgatójának) és Henye Andrea osztályvezető.

A kísérleti gazdálkodás eredményeképpen a gazdasági igazgató szakszervezeti támogatással megvárárolta élete első autóját egy 850-es Polski Fiat-ot.

A Kisérleti Gazdálkodás elfogadott tervezete (16 oldal) pdf formátumban letölthető innen.

Leadfotóért köszönet a www.fortepan.hu -nak!